Un audit extern este coordonat de o persoana din afara organizatie dumneavoastra, cum ar fi un client sau o organizatie independenta de terta parte, precum un organism de certificare acreditat, pentru a verifica daca va conformati cerintelor aplicabile.

Un audit intern este folosit pentru a evalua conformitatea, eficienta si pentru a identifica oportunitatile de imbunatatire. De asemenea, auditurile interne pregatesc terenul pentru auditurile externe.

Este necesar sa demonstrati ca sistemul de mangement al calitatii ISO 9001 implementat este eficace. In timpul unui audit intern veti compara sistemul de calitate propriu, curent, cu cerintele prevazute de standardul ISO 9001. Pentru a realiza auditurile interne trebuie sa selectati un grup de auditori din cadrul organizatie dumneavoastra.

In momentul in care sistemul de calitate este implementat veti putea incepe derularea de audituri interne. Este foarte important sa realizati aceste audituri inaintea desfasurarii auditului extern.

Auditul de certificare va fi coordonat de un organism de certificare acreditat. In cazul in care auditul se va dovedi un succes, veti primi certificatul ISO 9001.

Inaintea derularii auditului de certificare trebuie sa utilizati si sa imbunatatiti sistemul de calitate timp de minimum 2-3 luni.

Alegeti echipa de auditori interni

Pentru programul de audituri interne veti avea nevoie de o serie de auditori instruiti. Veti audita fiecare sectiune a intreprinderii, o data sau de doua ori pe an, cu o echipa de audit formata din 1 pana la 4 persoane, in functie de marimea sectiunii auditate si de complexitatea acesteia.

Trebuie sa aveti un numar suficient de auditori instruiti astfel incat acestia sa nu auditeze propriul departament si sa nu fie solicitati sa-si intrerupa frecvent indatoririle curente din cadrul organizatiei.

Va propunem orientativ ca numarul auditorilor din organizatia sa reprezinte 10% din totalul angajatilor. Astfel o companie cu 50 de angajati va avea 5 auditori interni iar una cu 100 de angajati va avea 10 auditori. Pe masura ce numarul de angajati creste, procentul propus poate fi diminuat.

Cautati sa folositi angajati care au abiltati de investigare a diverselor aspecte presupuse de aceasta evaluare si care sunt buni comunicatori. Cu cat auditorii au mai bune abilitati sociale si de comunicare cu atat auditurile se vor derula mai eficient si mai rapid, cu bune rezultate.