In anul 2008 standardul ISO 9001 a cunoscut ultima revizuire si imbunatatire majora. In anul 2007 comitetul tehnic ISO TC-176, responsabil cu dezvoltarea ISO 9001, a ajuns la concluzia ca documentul era suficient de bine elaborat pentru a trece din stadiul de proiect al comitetului tehnic la cel de proiect de standard international si de proiect final de standard international.

Fata de editia precedenta a standardului noile modificari constau in clarificari, simple ajustari si exemple legate de cerintele actuale. In majoritatea cazurilor, aceste schimbari au doar un impact limitat asupra unui sistem de calitate deja construit, bine implementat si intretinut.

Pentru persoanele si companiile care au fost familiarizate cu vechile editii ale standardului ISO 9001 consideram util a face o serie de precizari cu privire la modificarile aduse de ultima editie a standardului. Mai jos prezentam elementele de noutate aduse de ultima editie a standardului ISO 9001, detaliate ordonat pentru fiecare sectiune a documentului.

• Sectiunea 0.2 (Abordarea procesuala)
• Se pune accentul pe importanta proceselor capabile de obtinerea obiectivelor dorite.

• Sectiunea 1.1 (Obiectiv)
• Clarificari cu privire la notiunea de “produs”, care include in sfera ei si produsul intermediar.
• Inlocuirea expresiei “reglementatoare” cu cea de “statutara si reglementatoare”.

• Sectiunea 4.1 (Cerinte generale)
• Clarificari cu privire la controalele specifice, care urmeaza a fi definite si aplicate, nu doar identificate.

• Sectiunea 4.2.1 (Documentarea)
• Clarificare cu privire la faptul ca documentarea sistemului de management al calitatii include si realizarea de inregistrari.
• Documentele cerute de standard pot fi combinate.

• Sectiunea 4.2.3 ( Controlul documentar)
• Clarificari cu privire la faptul ca doar documentele relevante pentru sistemul de management al calitatii trebuie sa fie controlate.

• Sectiunea 4.2.4 (Controlul inregistrarilor)
• Este prevazuta o evolutie a activitatii de “mentinere” a inregistrarilor la cea de “control” al inregistrarilor.

• Sectiunea 5.5.2 (Reprezentatul managementului)
• Clarificari cu privire la faptul ca acesta trebuie sa fie un membru al cadrelor de conducere.

• Sectiunea 6.2.1 (Resursele umane)
• Clarificari cu privire la faptl ca cerintele de competenta sunt relevante pentru orice membru al personalului implicat in gestionarea unui sistem de management al calitatii.

• Sectiunea 6.3 (Infrastructura)
• Sunt incluse in plus ca exemple sistemele informatice.

• Sectiunea 6.4 ( Mediul de lucru)
• Sunt facute clarificari cu privire la conditiile in care sunt realizate activitatile ( spre exemplu zgomot, temperatura, umiditate, iluminat, conditii meteo).

• Sectiunea 7.2.1 ( Procese legate de clienti)
• Sunt facute clarificari cu privire la activitatile post-livrare, care includ:

1. Actiuni in functie de prevederile contractului de garantie
2. Obligatii contractuale cum ar fi serviciile de mentenanta
3. Posibilitatea unor servicii suplimentare cum ar fi reciclarea sau eliminarea deseurilor

• Sectiunea 7.3.1 (Planificarea activitatii de proiectare si dezvoltare)
• Clarificari cu privire la faptul ca revizuirea, verificarea si validarea activitatilor de proiectare si dezvoltare au obiective distincte, putand fi desfasurate si inregistrate documentar separat sau in orice combinatie corespunzatoare pentru produs si organizatie.

• Sectiunea 7.3.3 (Proiectarea si dezvoltarea rezultatelor)
• Clarifica faptul ca informatiile necesare pentru productie si prestarea de servicii includ si conservarea produsului.

• Sectiunea 7.5.4 (Proprietatea clientului)
• Se explica ca atat proprietatea intelectuala cat si datele personale trebuie sa fie considerate proprietate a clientului.

• Sectiunea 7.6 (Controlul echipamentelor de monitorizare si masurare)
• Este inlocuit termenul de “instrumente” cu cel de “echipamente”.
• Sunt adaugate note explicative cu privire la utilizarea software-ului.

• Sectiunea 8.2.1 (Satisfactia consumatorului)
• Sunt adaugate mentiuni cu privire la monitorizarea perceptiei consumatorilor.

• Sectiunea 8.2.3 (Monitorizarea/Masurarea proceselor)

• Sunt adaugate mentiuni pentru a se clarifica situatia in care atunci cand se decide asupra metodelor corespunzatoare, organizatia ar trebui sa tina cont de impactul asupra conformitatii fata de cerintele produsului si de eficienta sistemului de management al calitatii.

De mentionat ca organizatiile ANAB si UKAS au emis un comunicat in care se mentioneaza ca nu exista practic nicio o schimbare majora sau capabila sa implice un efect semnificativ asupra unei organizatii care deja implementeaza un sistem de management al calitatii bazat pe precedenta editie a standardului ISO 9001.

Pe scurt am putea rezuma ca nu exista nicio noua cerinta in ultima editie a standadului ISO 9001:2008, doar o serie de reformulari si clarificari, alaturi de prezentarea extensiilor interpretarii unor notiuni.