10 octombrie 2011. Ultima saptamana a fost martora lansarii oficiale a standardului ISO 26000 in Zimbabwe, primul standard aprobat la nivel international care ofera indrumari privind responsabilitatea sociala, atat in sectorul public, cat si in mediul de afaceri, in tarile dezvoltate si in cele in curs de dezvoltare.

Charlene Hewat, presedinta consiliului de administratie Environment Africa (www.environmentafrica.org), prezideaza comitetul Zimbabwe ISO 26000, fiind co-organizatoare a unuia dintre cele cinci grupuri de lucru internationale ISO insarcinate sa dezvolte si sa editeze indrumarile asupra celor mai importante probleme ale responsabilitatii sociale.

Un motiv de entuziasm pentru Zimbabwe in privinta acestui standard este ca 69 dintre cele 99 de tari membre reprezentate in dezvoltarea lui ISO 26000 au provenit din tari in curs de dezvoltare.

Hewat a scos in evidenta faptul ca responsabilitatea sociala nu se refera numai la relatiile publice sau la donatii in scopuri caritabile. Ea ar trebui sa reprezinte un veritabil angajament fata de sustenabilitate si raspundere in ceea ce priveste impactul activitatilor intreprinse de o companie. Pe scurt, oamenii nu mai masoara o organizatie luand ca idee de baza numai aspectul financiar, ci mai degraba in functie de impactul pe care organizatia il are asupra mediului, societatii si economiei.

ISO 26000 a fost dezvoltat pentru a raspunde unei nevoi globale in crestere pentru practici clare si echilibrate privind modul in care pot fi garantate impartialitatea sociala, sanatatea ecosistemelor si buna capacitate de conducere a organizatiilor, obiectivul final fiind contributia la dezvoltarea sustenabila.

In contextul climatului global din ziua de azi, afacerile sustenabile ale organizatiilor inseamna nu numai furnizarea de produse si servicii care satisfac clientii, ci si realizarea acestui deziderat intr-un mod care nu are un impact negativ asupra mediului, functionand, in acelasi timp, intr-o maniera responsabila din punct de vedere social.

Adoptand si implementand ISO 26000, organizatiile trebuie sa ia in considerare diversitatea sociala, ambientala, juridica, culturala, politicala si organizationala, ca si diferentele dintre conditiile sociale, respectand normele de conduita internationale.

Potrivit standardului, constiinta si autenticitatea performantei unei organizatii in ceea ce priveste responsabilitatea sociala pot influenta, printre altele:
• Avantajele fata de concurenta;
• Reputatia;
• Abilitatea de a atrage si de a retine muncitori sau membri, clienti sau utilizatori;
• Mentinerea moralului, angajamentului si productivitatii angajatilor;
• Vizibilitatea in fata investitorilor, sponsorilor si comunitatii financiare;
• Relatiii cu alte companii, agentii guvernamentale, media, furnizori, clienti si comunitatea in cadrul careia isi desfasoara activitatea.