SA 8000 – o solutie pentru integritatea lantului de aprovizionare: companiile trebuie sa invete din experienta Apple

Mumbai, Maharashtra, India. 19 ianuarie 2012. Niranjan Nadkarni, presedintele consiliului de administratie al TÜV SÜD Asia de Sud, unul dintre cei mai importanti furnizori de servicii de testare, inspectie si certificare sa8000, a comentat pe marginea rezultatelor recentului audit al lantului de aprovizionare Apple, care a dezvaluit ca numai 38 de procente dintre furnizorii companiei adera la standardul intern Apple de 60 de ore de munca si 6 zile lucratoare pe saptamana.

“Rezultatele auditului furnizorilor Apple au demonstrat asprimea si raspandirea conditiilor inumane de munca din cadrul lanturilor globale de aprovizionare si necesitatea extrema de a lua masuri imediat.

Insa ele subliniaza, de asemenea, si problema generalizata a asigurarii integritatii lantului de aprovizionare in mediul de afaceri global din prezent. Spre deosebire de acum 15 ani, de pilda, corporatiile cauta actualmente eficienta nu numai prin intermediul furnizorilor directi, ci si prin furnizorii furnizorilor si, adesea, coboara si mai jos de-a lungul lantului de aprovizionare. In consecinta, managementul lantului de aprovizionare a devenit din ce in ce mai dificil.

Totusi, complexitatea nu este o scuza pentru neglijenta si in cele din urma marcile trebuie sa ia masuri de control. In acest caz, Apple a recunoscut acest lucru si ia in acest moment masurile corespunzatoare. Ce este important acum, in orice caz, este ca alte companii sa invete din experienta Apple si sa-i urmeze exemplul.

Cea mai eficienta metoda prin care o companie isi poate proteja integritatea lantului de aprovizionare este de a se asigura ca intregul lant adera la un standard international relevant si recunoscut, ca, de exemplu, SA8000 – o certificare voluntara elaborata de Social Accountability International (SAI).

Certificarea SA 8000 se bazeaza pe standarde puse la punct de organizatii ca Organizatia Internationala a Muncii (OIM) si abordeaza mai multe aspecte sociale, inclusiv munca copiilor, munca fortata, sanatatea si siguranta lucratorilor, discriminarea, disciplina, orele de munca si compensarea neintrerupta. Primul pas din acest proces este efectuarea unui exigent audit independent la locul de munca pentru a evalua conformitatea fabricii cu standardul ales, asa cum Apple a si facut-o de curand. Masurile corective necesare si ocaziile de imbunatatire continua trebuie sa fie identificate si aplicate in intregul lant de aprovizionare.

A fi “responsabil social” este adesea o provocare foarte complexa in unele economii in curs de dezvoltare, in care incadrarea in munca de la varste fragede poate fi esentiala pentru surpravietuire.

Dilema etica a “muncitorului tanar” a fost dezbatuta viguros de toate partile interesate din lantul de aprovizionare. Standardele ca SA 8000 si BSCI au devenit instrumente eficiente de abordare a acestor probleme intr-o maniera echilibrata si umana, permitand organizatiilor sa educe tinerii muncitori si sa ii reintegreze in societate.

Aceasta abordare poate parea exhaustiva si costisitoare, insa conformitatea cu un standard ales nu numai ca imbunatateste conditiile de munca, ci are chiar sens in afaceri. Integritatea lantului de aprovizionare ofera un numar de beneficii sociale si legate de marca, de productivitate si de managementul riscului.

De exemplu, se garanteaza astfel sanatatea si siguranta muncitorilor, ceea ce ajuta la cresterea eficientei productiei, inlesneste patrunderea in continuare pe pietele internationale si protejeaza marcile impotriva consecintelor uneori ireparabile ale unui scandal. De asemenea, este de remarcat ca cererea pentru produse fabricate in mod etic a crescut extraordinar de mult in ultimii cinci ani.” (www.itnewsonline.com)